Поне две неоткрити планети обикалят нашето слънце, смятат учени

Откакто Нептун е открита за първи път през 1846г, астрономите се чудят дали не е възможно да съществува друга, още по-далечна планета в нашата слънчева система. Несъответствия в орбитите на най-далечните планети карат някои учени да смятат, че съществува Планетата Х – планета фантом с достатъчно голяма маса, за да обясни тези гравитационни колебания.

Ново изследване на орбитите на транснептуновите обекти – небесни тела, обикалящи около Слънцето отвъд орбитата на Нептун – отново правят теорията за Планетата Х възможна. Учените дори подозират, че има цели две неоткрити планети в слънчевата ни система, по-големи от Земята и по-далечни от Плутон.

Поне две неоткрити планети обикалят нашето слънце, смятат учени

„Тези обекти с неочаквани орбитални параметри ни карат да вярваме, че някакви невидими сили влияят на разпределението на транснептуновите обекти. Най-вероятното обяснение за нас е съществуването на неоткрити планети отвъд Нептун и Плутон.“ – обяснява Карлос де ла Фуента Маркос от Комплутенсе де Мадрид Университети.

„Точният им брой е неизвестен, защото имаме много малко информация, но нашите изчисления предполагат, че има поне две планети, а вероятно и повече, в рамките на нашата слънчева система.“

Как е възможно толкова големи обекти да останат незасечени от нас? Те са толкова далече от Слънцето, че са направо невидими за модерните инструменти. За сравнение, разстоянието от Земята до Слънцето е 1 AU (астрономическа единица). Плутон е на почти 50 AU в най-далечната си точка. Разстоянието между предполагаемите нови планети и Слънцето би било около 200 AU или повече. Това е повече от 4 пъти по-далеч, отколкото е Плутон от Слънцето. Това прави доста малко вероятно да засечем тези планети в близкото бъдеще.