окт. 30, 2011
13769 Views

Някога в България наблюдавано ли е Северно сияние?

Автор:

Северно сияниеКой не знае за този неземно красив феномен, наречен “Северно сияние”? Всички сме виждали невероятни снимки и клипове с танцуващите светлини в небето, но нужно ли е да сме на Северния полюс, за да го видим на живо?

Причината за Северното сияние се крие в Слънцето – източникът на живота на нашата планета, който постоянно ни напомня колко безсилни и нищожни сме пред космическите сили. Слънцето непрекъснато изхвърля в космоса заредени частити, които образуват така наречения слънчев вятър. Той се движи със скорост до 1000 км/с и за 2-3 дни достига до синята атмосфера на нашата планета.  Там под въздействието на магнитното поле, което е най-силно на полюсите, частиците си взаимодействат и образуват разноцветно сияние от атмосферни газове.

Макар Сиянието да се наблюдява предимно в полярните райони, то е достигало и до други точки на Земята. Така например през 1909г. светлините са забелязани чак на екватора. През 2006г. пък се случва едно от най-големите слънчеви изригвания и Северно сияние се наблюдава в Тексас, Бахамите и Хаваите.

В България има данни за Северно сияние през 1954г., което е било наблюдавано във Варна и е било толкова странно, че хората са го помислили за отблясъци от огромен пожар, като този изпепелил Лондон през 1666г.

Бижута с Истински Цветя