Робот откри живот под 740 метра лед в Антарктида

Когато учените пробили 740 метра лед в Антарктида, за да стигнат до водата под него, те очаквали да открият само микроби. Вместо това попаднали на процъфтяващи популации риби и ракообразни. Експериментът станал възможен благодарение на робот, който един ден може да бъде използван за изследването на един от спътниците на Юпитер.

На Deep-SCINI са му били нужни 45 минути, за да пробие дупката, използвайки гореща вода, след което стигнал почти до самото дъно, където 20-30 риби доплували, за да проверят какво става.

Робот откри живот под 740 метра лед в Антарктида

Оборудваният с камера робот може да работи на до 2км дълбочина във водата, но за тази мисия е трябвало да се гмурне само на 10м. Водата е притисната между стотиците метри лед и дъното, което прави средата доста трудна за живот, с много малко храна и никаква слънчева светлина. Затова, когато камерата заснела риби там долу, всички били изумени, че са попаднали на живот.

Робот откри живот под 740 метра лед в Антарктида

Deep-SCINI е разработен от учени от университета в Небраска, финансирани от НАСА. Космическата агенция инвестира много в проучването на ледовете на Антарктида, подготвяйки се за потенциални мисии до Европа. Спътникът на Юпитер има замръзнала повърхност, подобно на Антарктида, затова учените смятат, че под нея може би се крие океан. НАСА вече работят по мисия Europa Clipper, която е получила $100 милиона финансиране от правителството.