SpaceX изпраща двама души до Луната през 2018г

SpaceX разкри плановете си да изпрати двама души на полет до Луната през втората половина на 2018г – смела мисия от предстоящата им космическа програма.

Компанията направи изненадващото изявление преди няколко дни, обявявайки, че астронавтите са двама души, които са се познавали и вече са платили „значителен депозит“ за мисията до Луната. Самоличността им не се разкрива, но Илон Мъск увери, че „не е никой от Холивуд“.

Двамата пасажери ще прелетят край лунната повърхност, преди да се завъртят и да се завърнат обратно на Земята. Няма да има кацане, но мисията ще е първата от 1972г насам, когато хора напускат земната орбита и ще видят Луната отблизо. Според непотвърдена информация, цената на билетите е колкото пътуване до Международната космическа станция – по около $35 милиона на човек.

„Също като астронавтите от Аполо преди тях, тези хора ще отлетят към космоса, носейки надеждите и мечтите на цялото човечество, движени от универсалния изследователски човешки дух.“ – обявява SpaceX в изявление.

Полетът ще се извърши с предстоящия Dragon 2 – подобрена версия на настоящия космически апарат, който ще може да изведе хора в космоса и да ги върне. Ще бъде изведен от ракетата Falcon Heavy, която се очаква да излети за първи път това лято. Тя ще е най-мощната ракета в експлоатация.

В допълнение, SpaceX добавя още, че тези двама души, ще летят „по-бързо и по-далече в Слънчевата система от всеки преди тях.“ Това означава, че полета до Луната ще трае по-малко от трите дни, които са били необходими по времето на Аполо. Засега рекордът за най-далеч стигнал човек от Земята е поставен от Аполо 13 през 1970г с разстояние 400 171км.

Излитането ще стане от площадка 39А в Кейп Канаверал, историческият космодрум, използван от Аполо, който сега е нает от SpaceX. Компанията използва площадката за първи път миналия месец.

Тренировъчната програма на двамата пасажери ще започне тази година и минат ли медицинските и физическите тестове, те ще получат разрешение да летят. Дали SpaceX ще получи разрешение за мисия до Луната толкова скоро от Федерална авиационна администрация на САЩ, които отговарят за американските полети, предстои да разберем.

Към момента SpaceX работи с NASA за транспортирането на астронавти до Международната космическа станция през следващите 1-2 години. Полет около Луната определено е неочаквана новина. През септември миналата година Мъск обяви грандиозен план за мисия до Марс през следващото десетилетие, но изглежда, че сега и Луната е цел.

В своето изявление, Мъск подчертава специалната връзка между SpaceX и NASA, казвайки че е нямало да успеят без помощта на агенцията. Но тази лунна мисия ще постави под въпрос собствената планирана мисия на NASA до Луната, които ще използват своя Orion и ракетата Space Launch System (SLS) най-рано през 2019г.

„Считайки, че Dragon на практика може да лети същата мисия като Orion за много по-малко пари, SpaceX дръзко обявява на администрацията на Тръмп, че частният сектор може да свърши работата, ако Orion бъде изваден от бюджета на агенцията, за да се намалят разходите.“ – отбелязва Ерик Бергер за ArsTechnica.

Що се касае до Мъск, той смята, че и двете мисии могат да бъдат изпълнени, добавяйки че няма значение кой ще е първи; важното е „напредъкът в изследването на космоса“. Според него обаче, ако NASA искат да използват Dragon 2 за прелитане край Луната, те ще получат приоритет пред частните им клиенти.

От NASA също пуснаха кратко изявление, изразявайки подкрепа към начинанията на SpaceX. „Ще работим заедно със SpaceX, за да сме сигурни, че ще бъдат взети всички мерки за безопасност, за да бъдат върнати астронавтите на американска земя и да продължаваме успешно да снабдяваме Международната космическа станция.”

Всичко това обаче не означава, че планът на Мъск е сигурна работа. Пилотирана мисия през 2018г е амбициозно начинание, имайки предвид, че SpaceX все още не е тествала своята пилотска капсула (очаква се това да стане през ноември), да не говорим пък да пусне екипаж да лети с нея.