Учените откриха нови, непознати ДНК-вируси в океана

Океанът е препълнен. В него могат да се открият до 10 милиона вируси на всеки милилитър вода, но се оказва, че има и такива, за които изобщо не сме подозирали.

Учените откриха непознати за тях вируси, намиращи се в океана и които не се откриват чрез стандартните лабораторни тестове. Те подозират, че тези вируси вероятно съществуват и извън водата. „Не смятаме, че обитават само и единствено водни басейни“ – твърди ученият Мартин Полц.

Полц и колегите му от Масачузетския технологичен институт, както и учените от медицинския факултет „Albert Einstein College of Medicine” в Ню Йорк анализират проби от океанската вода, събрани от бреговете на Масачузетс в продължение на 3 месеца.

Онова, което откриват във водата е забележително – не само заради това, което притежава, а заради това, което му липсва. Според тях най-разпространените вируси на нашата планета са двойноверижни ДНК-вируси, сред които така наречените „caudiovirales” , които имат „опашка“ и са най-добре познати на науката.

За техните мистериозни двойници, които са без „опашка“, се знае значително по-малко, главно поради факта, че биологичните им характеристики са трудни за изследване чрез стандартни тестове. В последното си изследване, учените успяват да инкубират вирусите без „опашки“, извлечени от водите на океана до Масачузетс, както и да проследят ДНК-то им.

От общо 200 вируса, инфектирали бактериите „vibrionaceae” (често срещана морска бактерия), 18 принадлежат към семейството на тези малки, „безопашати“ двойноверижни ДНК-вируси.

Екипът нарича откритието си „autolykiviridae” – на Автолик – герой от гръцката митология, който получил от баща си Хермес дар – способността да става невидим и така станал изключително труден за залавяне.

Но все пак, вирусите „autolykiviridae” са открити и сега, когато знаем за тяхното съществуване, учените ще успеят да запълнят огромна празнина във връзка с еволюцията на вирусите.

Тези „безопашати“ вируси вероятно са представители на древна вирусна линия, дефинирана от специфични видове капсиди (белтъчната обвивка на вирусите), за които учените знаят, че инфектират животни и едноклетъчни организми, но не и бактерии.

Докато повечето вируси инфектират само един или два вида бактерии, „безопашатите“ вируси изглежда са в състояние да заразяват десетки различни видове бактерии. „Те са причината за смъртта на около 40% от бактериите, въпреки че съставляват само 10% от вирусите, които изолирахме“ –обясняват експертите.

С тази информация под ръка, учените започват да ровят в базата данни, за да открият доказателства за подобни вируси, които вече са били изследвани от други учени. „Открихме свързаност между „autolykiviridae” и някои вируси в микробиома на човечеството, но все още не знаем как те влияят на микробите в червата или колко са важни за здравето“.

Тепърва ще се извършват повече изследвания, за да се определи ефекта от новооткритите вируси  – не само в океана, но и в природата и човешкото тяло. „Това отваря нови пътища за по-нататъшно разбиране на ролята на вирусите в океана. В практически смисъл, това ни показва, че трябва да променим някои от често използваните от нас методи, за да уловим тези вируси. Бих казал, че това е важен напредък в областта.“ – споделя биологът Джед Фърман от Университета в Южна Калифорния.

Източник: sciencealert.com