Учените с пробив: канабисът облекчава болката 30 пъти по-успешно от аспирина

Хората от край време използват болко успокояващия ефект на канабиса. Класифицирайки това растение, като опасно и нареждайки го до другите опиуми, дали е ефективна мярка? Началото на официалната „война” срещу марихуаната и другите опасни вещества е започната от ООН, през 1961 г., с „Единната конвенция по упойващите вещества“. В България тя е в списък № 1 на Закона за контрол върху наркотичните вещества и е наказуемо не само производството и разпространението й, но и притежанието на малки дози за лична употреба.

Източник: pixabay.com

Общественото мнение обаче е противоречиво и постепенно в някои страни канабиса се легализира или разрешава за медицинска употреба. В Нидерландия, Уругвай и Канада, марихуаната е напълно декриминализирана. В САЩ медицинската марихуана е законна в 33 щата. Ето до какво доведе неотдавнашното легализиране на канабиса в Канада.

Изследователите от Университета в Гуелф най-накрая разбраха, как точно растението канабис произвежда съединенията, способстващи за успокояване на болка. Екипът, провел изследването има надежди, че откритието им би могло да доведе до създаването на нови обезболяващи медикаменти, които обаче нямат неприятни странични ефекти.

Изследователите съчетали геномика и биохимия, за разберат как канабисното растение произвежда канфлавин А и канфлавин Б, съединенията, които са 30 пъти по-добри противовъзпалителни от аспирина.

Молекулите са известни като флавоноиди и за тях се знае от 1985 г. Но заради строгия контрол над изследванията на канабиса, работата върху тези материята е ограничена. Благодарение на легализация на канабиса в Канада, учените вече нямат пречки да изследват тези съединения. Използвайки биохимични техники, екипът наблюдава кои гени са необходими, за да се синтезират двете молекули и кои ензими участват в производствения процес.

Ако разберат как да синтезират канфлавините А и Б, това може да помогне за справяне с опиоидната криза. Тези молекули не са психоактивни, те не въздействат на ума, като опиоидите или ТНС в канабиса,  а директно се насочват към болката. Така може да се използват, за създаване на нов клас болкоуспокояващи, които нямат пристрастяващ ефект.

След като изследователите знаят как се синтезират болкоуспокояващите молекули, те ще се насочат към разработване на биологична система, която е в състояние да ги произвежда в големи количества. Въпросните флавоноиди в растението канабис се произвеждат в твърде малки количества, и дори при генетично модифициране на растенията, те не биха могли да произвеждат достатъчно голямо количество. В сътрудничество с канадска компания Anahit International Corp, изследователите са лицензирали патент за синтетично производство на двата канафлавини, без растението канабис.

Има много причини канабисът масово да се легализира.

Учените смятат, че това може да  доведе до разработването на медикаменти, на базата канабис. Вече съществува лекарство, което помага на децата да се справят с рядка и нелечима преди това, форма на епилепсия, която причинява гърчове. Първоначалните проучвания показват големия потенциала на канабиса в медицината.

Легализацията на растението, ще даде възможност на правителствата да регулират отглеждането му и така ще се гарантира неговото качеството. Декриминализирането му ще намали напрежението в съдебната система, освобождавайки полицията за борба с друга престъпна дейност.

Експертите дори прогнозират, че с освобождаването на канабиса може да помогне за справяне с опиоидната криза, чрез облекчаване на симптомите на абстиненция, на зависимости от лекарства, наркотици, алкохол.

Могат да се посочат и ред други причини. Но времето ще покаже как ще се развият нещата в тази деликатна област.