На спътника на Сатурн – Енцелад има условия за живот

Учените от НАСА откриха още доказателства, че на ледената луна на Сатурн Енцелад има условия за живот. На нея има наличие на водородни молекули, идващи от огромните гейзери, изригващи от повърхността на спътника.

Този факт означава още, че Енцелад в момента е най-доброто място, на което има условия за живот – условия, които са напълно подходящи за микробите да оцелеят.

„Това е най-доброто, което сме открили досега – намерихме място, на което има някои от съставките, необходими за осигуряването на среда за живот“ – казва Томас Зубърхен от НАСА.

„Виновникът“ за откритието на учените е космическият кораб „Касини“, тъй като той взема проби от спътника на Сатурн от 2004 година. Пробите, взети от гейзерите на Енцелад, показват наличие на водородни молекули. Това означава, че в океана, който се разполага под повърхността на Енцелад, има хидротермична активност. Тъй като някои от основните форми на живот на Земята обитават среди, подобни на тези, до които „Касини“ е достигнал, не е изключено подобен живот да съществува и на спътника на Сатурн.

Досега учените само подозираха, че водата под повърхността на Енцелад се нагрява, но наличието на водород напълно потвърждава предположенията им – реакциите на някои минерали с нагорещените скали е най-възможното обяснение за големите количества водород, открити от „Касини“.

Откриването на водорода предполага и образуване на метан – процес по-познат като метаногенеза. Водородът и метаногенезата могат да осигурят източници на храна за микробите по същия начин, по който това се случва на Земята. С други думи – микробите от Земята биха могли да живеят на Енцелад.

Водородът обаче е в огромни количества, което означава, че или няма микроби, които да го поглъщат или има микроби, но в твърде малък брой.

„Намирането на естествен молекулярен водород допълва, така наречения от мен „комплект от основни изисквания за живот“ – течна вода, органични молекули, минерали и достъпен източник на свободна енергия. Наличието на водород определено ни кара да се върнем отново на Енцелад, за да търсим наличие на живот.“ – казва Джонатан Лунин от Cornell Centre for Astrophysics and Planetary Science.

В същото време учените, които работят с телескопа „Хъбъл“, споделят, че са открили повече доказатлства за това, че на още един от спътниците на Сатурн – Европа, също има водни струи, излизащи от повърхността, което го превръща в още едно потенциално място за живот.