дек. 23, 2011
5772 Views

Защо небето е синьо?

Автор:

Защо небето е синьо?Може би гледайки към небето често се чудите откъде идва този красив син цвят. В природата няма нищо случайно и синьото небе не прави изключение. Зад него се крие истински научен феномен, познат като законът на Релей. Това е когато много малки частици разпръсват светлината в различни посоки. Частиците са с по-малка дължина от тази на светлината, а понякога дори и с големината на атом.

Когато светлината преминава през атмосферата на Земята, една част от нея не среща почти никакво съпротивление. Останалата обаче не успява да премине и се поглъща от газовите молекули в атмосферата. Макар те да поглъщат всички цветове, небето става синьо, защото молекулите поглъщат по лесно този цвят и той става доминиращ.

За да разберете защо небето е синьо, трябва да сте наясно какво се случва със синята светлина, когато бива погълната от газовите молекули. Тя се разпръсва в различни посоки, оцветявайки цялото небе. И понеже се разпръсва доста надалече, небето винаги е синьо, независимо къде на земята се намирате.

Сигурно сте забелязали, че цвета на небето близо до хоризонта обикновено е по-блед. Това се дължи на факта, че светлината се намира на много по-голямо разстояние и достигайки до вас трябва да премине през по-голяма част от атмосферата, а по този начин се разсейва в други посоки.

Макар небето да изглежда синьо от нашата гледна точка, ако сме в космоса ще виждаме само черна бездна. Причината е в това, че там няма атмосфера и светлината от Слънцето не се разпръсва.

Comments to Защо небето е синьо?

• izumitelno 😀

kjkjkj февруари 20, 2012 11:00 Отговор
  • Аз знам, че цвета на небето се дължи на озона, който има син цвят. Чувал съм го от много източници, но и теорията описана тук съм чувал не малко пъти… кое сега е вярното твърдение?

Георги декември 1, 2012 21:42 Отговор
  • Много ПОРГЕШНО обяснение – ” Макар те да поглъщат всички цветове, небето става синьо, защото молекулите поглъщат по лесно този цвят и той става доминиращ.”

Всъщност ние не можем да видим ПОГЪЛНАТАТА светлина, а ОТРАЗЕНАТА, нали? Няма как да видим нещо, дето вече е погълнато. Например черните дупки са черни, защото поглъщат всички видове светлина, включително УВ и инфрачервената ….

Точно обратно на написаното, малките частици (най-вече водни молекули, затова и морето е синьо) ОТРАЗЯВАТ предимно синята (високочестотна) светлина, затова небето перпендикулярно на слънцето е най-синьо, даже понякога виолетово.
    Същата закономерност се проявява при залез/изгрев, където синята светлина вече е отразена, а червената е пропусната (нискочестотното лъчение е с по-голяма амплитуда и “заобикаля” водните молекули), затова небето на залез/изгрев е червено.

Jordan ноември 24, 2014 12:06 Отговор
  • Цвета на небето не е синьо заради озона (той няма син цвят).
    Теорията тук е доста вярна, и общо взето това е отговора на въпросът защо небето е синьо.
    За да бъдем по-точни, тези частици те не са по-големи от атом, даже обратното, по-малки са от атома.
    Наричат се фотони, това са частиците, които пренасят светлината, тоест те са светлината, която идва от слънцето. Тези фотони съдържат в себе си бялата светлина, какъвто е цветът на слънцето наистина.
    Когато навлезнат в атмосферата, много от тях се разсейват. В същност тези фотони представляват вълни и носят спектъра на светлината – червено, зелено и синьо.Взети заедно всичките три образуват бялата светлина, или иначе казано на обратно, бялата светлина съдържа трите основни цвята. Фотоните със по висок спектър – тези които са в синьо се разсейват по-лесно в атмосферата, за това се получава синьо небето. А тези които имат по нисък спектър като червено (оранжево) те не се разсейват толкова лесно и за това те достигат земята, и цвета на слънцето ни изжлежда оранжев (зелените и червените фотони смесени правят оранжево). Когато слънцето е високо , наобяд се вижда по-бяло и по ярко, защото по-малко фотони от синия спектър се разсейват. И обратното, когато е е близо над хризонта, изглежда оранжево, дори червено. Но всъщност цвета на слънцето е бяло. Температурата на повърхността (фотосфера) е (10,000C) 10,000 градуса поцелзий или 5800 по Келвин (5800Kelvin). Червените слънца са с температура 3500 Kelvin, сините – над 10000 Kelvin.

Васко юли 24, 2015 14:05 Отговор
    • Хей,ВАСКО!Разликата в температурите в Целзиевата и Келвиновата скала е 273.15 единици.Т.е.0 градуса по Целзий са 273.15 Келвина.

Моньо септември 30, 2017 20:35 Отговор