Странни психологически експерименти с хора – Част 2 (Видео)

Продължаваме с описанието на психологическите експерименти с хора.

Стълби във вид на пиано

Според експеримента наричан “Fun Theory” поведението на хората може да се промени към по-добро, ако рутинни действия се поднесат по забавен начин. В Стокхолмското метро направили стълбите като клавиши на пиано. След това наблюдавали колко хора ще предпочетат забавните стълби, вместо удобния и лесен ескалатор.

Резултатите показали, че още първия ден 66 процента от хората избрали стълбите.

Дим в стая

В една стая били събрани хора, съгласили се да попълнят въпросник. Изведнъж изпод вратата започнал да излиза дим. Естествена реакция при такава ситуация е човек се опита да напусне стаята или поне да уведоми за случващото се. Но как да реагирате, ако не сте сами, но хората, които са в стаята въобще не забелязват дима. За целта на експеримента, другите хора били актьори, които се престрували, че не забелязват дима.

Само 10% от участниците напуснали стаята или докладвали за дим, а 9 от 10 човека продължили да работят по въпросника.

Експериментът доказва, че хората разчитат повече на чуждото поведение, отколкото на инстинктите си. Също така, че в присъствието на пасивни личности, са склонни да реагират по-бавно или изобщо да не реагират на аварийни ситуации.

Експериментът на Карлсберг

Датската пивоварна Карлсберг провела интересен социален експеримент. Двойка, която била в неведение, влязла в киносалон, пълен с рокери и само с две свободни места.

Повечето двойки не седнали на празните места. Тези, които ги заели били възнаградени с аплодисменти и безплатна бира на Карлсберг.  Продуктово позициониране на продукта.
    Експериментът показва човешкото поведение във възможност за проява дискриминация.

Анонимен концерт в метрото

На 12 януари 2007 г. във вашингтонското метро, по инициатива на Дж. Уайнгартен от вестник „Washington Post”, се провел следният социален експеримент. На обичайно място, заемано от улични музиканти, застанал известният цигулар Джошуа Бел. В продължение на 45 минути, той изнесъл безплатен концерт, изпълнявайки класически произведения на „Страдивариус” от 1713 г. – цигулка за повече от 3,5 милиона долара.

От преминалите хиляда души, само шестима спрели да послушат, около 20 души пуснали пари, без да спрат. Цигуларят събрал 32 долара. Само един човек познал световноизвестният виртуоз.

Експериментът доказал каква е зависимостта между възприятието и приоритетите, както и дал за оценка на публичния вкус. Няма значение дали звезда, или посредствен музикант свири в банална и скучна среда, в неудобно за всички време – красотата остава незабележима.

Експериментът на Робъртс Кейв

Целта на експеримента бил да покаже как ограничените ресурси пораждат конфронтация и как може да се справят хората с нея.

За експеримента били създадени две групи момчета на възраст между 11 и 12 години. Групите не знаели една за друга. Те били отведени на място, за което мислели, че е летен лагер. През първата седмица връзките в отделните групи се засилили.

След това запознали момчетата от двете групи и между тях се зародил конфликт. Експериментаторите създали ситуации на конкуренция между групите и нивото на враждебност се увеличило.

На третата седмица били създадени проблемни условия за двете групи, при които те трябвало да работят заедно, за да решат общ проблем с питейната вода. Двете групи се обединили, дори станали приятели.

Експериментът доказва, че съвместната работа е сред най-ефективните методи за намаляване на конфронтацията.

==

Тези примери за психологически експерименти не са всички правени някога. Могат да се споменат още десетки, а със сигурност за безброй много никой, никога няма да разбере.

Легитимно или не, учените правят експерименти, водени от любопитство да разберат човешкото тяло и съзнание. Всичко, което знаем днес за себе си, е защото някой се е опитал да го изучи.

Странни психологически експерименти с хора (Част 1)