юли 31, 2012
35715 Views

10 мита за човешкия мозък

Автор:
Човешкият мозък е най-големият

Много животни могат да използват мозъците си, за да правят неща, които и ние можем, като например да намират решения на проблеми, да проявяват самосъзнание, съпричастност към другите и да се учат как да използват инструменти. Макар учените да не са на едно мнение относно дефиницията на интелигентност, те са съгласни, че човекът е най-интелигентното същество на планетата. И понеже сме най-умни, лесно можем да предположим, че имаме най-големия мозък. Това обаче не е така.

10 мита за човешкия мозък

Човешкият мозък тежи средно около 1360гр. Делфинът, който е доста интелигентно животно, също има толкова голям мозък. Кашалотът обаче не се смята за толкова умен, но мозъкът му тежи 7,8кг. От противоположната страна пък кучето бийгъл има изключително малък мозък , тежащ само 72гр. Орангутанът е едро животно, но и неговият мозък е малък – 370гр. И двете животни са много умни, но имат малки мозъци. При птиците нещата са дори още по-фрапиращи. Мозъкът на врабчето тежи 1гр.

Може би сте забелязали нещо доста очевидно при тези сравнения. Един делфин обикновено тежи над 150кг, а кашалотът достига до 13 тона. Нормално е колкото по-голямо е животното, толкова по-голям да е и черепът, следователно и мозъкът. Бийгърите са сравнително малки кучета, тежащи десетина килограма, така че има логика и мозъкът им да е по-малък. Връзката между размера и интелигентността не лежи в масата на мозъка, а в пропорцията му спрямо тялото. При хората това съотношение е около 1 към 50, докато при повечето други бозайници е 1 към 180, а при птиците дори 1 към 220. Мозъкът при човека се явява по-голяма част от общата ни маса, отколкото при другите животни.

Интелигентността зависи и от различните части на мозъка. Бозайниците например имат голяма мозъчна кора, за разлика от птиците, рибите и влечугите. Малкият ни мозък например има две полукълба, които отговарят за по-висшите функции като памет, комуникация и мислене. Хората имаме най-голяма мозъчна кора от всички бозайници, сравнено с размера на мозъка. Тя съставлява около 40% от целия орган.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Етикети:
· ·
Избрани · Човекът

Comments to 10 мита за човешкия мозък

• “Можеш да се учиш чрез подсъзнателни съобщения” – да, можеш – прочетете за Сугестологията, създадена от покойния Георги Лозанов.

“Психологията изучава поведението и мисловните процеси” – две школи от младата западна наука Психология наблягат предимно на изучаването на поведението и мисловните процеси. Просто масово се пропагандират идеите им и затова са превзели отвътре науката. Все пак обслужват материалистични интереси.
    Психологията преди всичко се занимава с невидимото… душата, съзнанието, сънищата, чувствено-емоционалния и интелектуалния живот, несъзнаваното…

Nosce te ipsum август 4, 2012 00:55 Отговор
  • ние ползваме само материалната част от мозъка като клетки и т.н..но останалите 90 процента са свързани със подсъзнание, способности, много силен ум…говори се, че Айнщайн е използвал 22 процента от мозъка си…оттам си правете изводи

Ивв октомври 5, 2012 04:59 Отговор
    • Хаха. Аман от прости хора.

Ристу октомври 16, 2012 02:32 Отговор
  • “Джудас Прийст” междудругото. 🙂

Marinella октомври 20, 2014 22:47 Отговор
  • Всъщност това за 10-те процента не е изобщо мит! Нещата са обаче доста по-сложни – първо, човек има обикновено между 80-100 до към 400 милиарда неврона. Второ човек ползва за съзнателните дейности около 16-17% от тях, останалите отиват за несъзнателни дейности като дишане, регулиране на температурата и т.н. Та от тези 16-17 процента и по-скоро от сигналите, протичащи между тях, само една малка част са реално осъзнати и контролирани, което прави общия процент доста по-малък от 10%. Предполага се, че всичко това не е случайно, тъй като ако осъзнато човек можеше да ползва временно пълния капацитет на мозъка си, то биха се изключили дадени поддържащи процеси в тялото. Но фактите са такива, тъй че това изобщо не е мит!

Max октомври 22, 2014 13:37 Отговор
  • Използваме 10% от УМСТВЕНИЯ си капацитет, не от физическия капацитет на мозъка. Ако това не е вярно – на какво се дължи разликата в коефициента на интелигентност между хората с най-нисък такъв и тези с най-висок?

Лора октомври 23, 2014 08:41 Отговор