Гибел пада от небето

Учените твърдят, че рисковете човек да загине от падане на метеорит са незначителни и подобни случаи били огромна рядкост. Уви, те или грешат, или просто се опитват да ни успокоят.

На 6 февруари 2016 г. на територията на колежа „Бахратхидасан“ в индийския щат Тамил Наду проехтяла мощна експлозия.

– Никога преди не съм чувал такъв звук – разказал ректорът Ганеджи Баскар. – Сградата се тресеше почти минута. Вдигна се облак прах.

Насред моравата пред кафенето зеела плитка яма. Шофьорът на колежа, 40-годишният Камрадж, лежал наблизо с разбита глава. На пръв поглед става ясно, че черепът му е разбит. Двама градинари и един ученик, закъснял за часовете, се отървали с леки рани. Всички стъкла в радиус 400 метра били счупени от ударната вълна. Наоколо нямало никакви парчета от бомба. Сапьорите стигнали до извода, че е паднал метеорит.

Астрономите обаче не вярвали в това. Казвали, че ямата е твърде плитка, че метеоритите обикновено се взривяват в небето, а не при удар в земята, и преди падането им се чува гръм. Но индийските учени, след като изследвали пробите под микроскоп, потвърдили: именно метеоритен фрагмент е убил шофьора.

Но метеоритната бомбардировка на Индия не се ограничавала само със случая в Тамил Наду. На 22 февруари 2007 г. метеорит паднал в полето при село Банчола, щата Раджастан. Трима души били убити и четирима ранени.  На 29 септември 2003 г. метеорит улучил директно село Судусудия в щата Ориса, причинявайки пожари и разрушения. Две къщи изгорели, а 75-годишният Сукадеб Сингх получил тежки изгаряния, опитвайки да спаси дома си, след което починал в болницата. Камъкът, който поразил селото, бил част от огромен болид (особено ярък метеорит), който с грохот прелетял над страната. „Светлината му за няколко мига превърна нощта в ден“, разказвали жителите. Един старец ослепял, защото не издържал яркия блясък. Няколко души припаднали от страх.

На 12 октомври 2008 г. в щата Кашмир паднал огромен метеорит, който съборил над 200 дървета. Пламъците обхванали село Чудраман. Никой не бил ранен, но жителите се лищили от 79 къщи, 58 кошари с добитък, 8 магазина и джамия.

През 1810 г. метеоритен дъжд изгорил 5 индийски села в района на Шахабад, убивайки няколко десетки души. Британските колониални власти не се потрудили да пресметнат точния брой на убитите.

Не само Индия страдала от метеоритни бомбардировки. На 10 февруари 1896 г. в 9.30 ч. сутринта спокойният живот в Мадрид внизапно бил нарушен. На височина 32 километра над испанската столица с невероятен тътен избухнал огромен метеорит. Всички къщи се разтърсили и много прозорци били счупени. В града настъпили паника и хаос. В една от тютюневите фабрики работниците решили, че това е земетресение, и се спуснали да бягат. Стълбището не издържало тежестта им и рухнало. 17 души били сериозно ранени, а един – загинал. Една къща в града се срутила напълно. В посолството на САЩ рухнала стена, а всички прозорци били счупени.

Много търговци затворили магазините си. Жителите намерили няколко все още горещи парчета от метеорита. До наши дни все още се съраняват 10 от тях. Най-едрото се намира в Националния природонаучен музей, като тежестта му е 143 грама.

Други столици също пострадали от метеорити. На 15 август 1951 г. върху Техеран паднал каменен дъжд и разрушил 62 къщи, като убил 12 души, а 19 били ранени. Над 300 глави добитък загинали от директния удар или в последвалите пожари.

Хрониките на Улстър разказват, че през 960 г. над Дъблин избухнал метеорит, убивайки 1100 ирландци. Според руския астроном Юрий Лобановски, силата на описаната експлозия била между 10 до 25 мегатона тротилов еквивалент. Да не забравяме, че 1 мегатон е равен на 1 милион тона.

През 1836 г. близо до Рокфорд, САЩ, метеорит пробил дупка в покрива на къща с диаметър 1.5 м и убил двама души.

През 1647 г. шведският моряк Олаф Ериксон описал случай, когато върху палубата на кораб паднал метеорит с тегло 4 кг и убил двама моряци.

На 2 юли 1839 г. селянин в Англия бил убит от пряк удар на метеорит. „Каменният гост“ пробил шапката, избил парче от черепната кост, ударил човека в крака и се забил в земята.

Американският вестник „Ивнинг пост“ от 17 май 1879 г. пише, че Леонид Гроувър от Ковингтън, щата Индиана, бил разкъсан сякаш от изстрел на оръдие. Леглото на жертвата и подът били пробити, а в дупката намерили камък с формата на пирамида.

На 12 октомври 1898 г. няколко парчета от метеорит паднали в американския град Пери, щата Оклахома. Едно от тях с тегло над 200 килограма ударило къща, като убило две деца и ранило други членове на семейството.

Описани са и случаи с кораби, ударени и потопени от метеорити в открито море. Също е опасно и електромагнитното смущение при прелитането на небесните гости – токовете, които се появяват в корабната електросистема, предизвикват пожари.

Обикновено хората, когато видят падаща звезда, си намислят желание. Може би понякога е уместно желанието да бъде: „Дано никой не пострада!“