Космически технологии в обикновения живот – част 1

Космическата индустрия ни се струва нещо далечно и недостижимо за нас, обикновените хора. Животът ни става все по-удобен, с непрекъснатото въвеждане на иновации. Постепенно свикваме и не се учудваме на практичните, удобни и функционални вещи в живота си. Не се и замисляме, как са били изобретени. Много от тях са създадени от военните или за били оборудване на космически кораби. А ето, че и ние можем да се облагодетелстваме от космическите технологии, изстрелвайки живота си на астро ниво.

Разбира се, никой няма да даде на обикновен човек достъп до най-модерните разработки, но много нововъведения от последните години рано или късно започват да се използват в бита. Нека разгледаме няколко примера за изобретения, направени за космоса, но използвани вече в обикновения живот.

Мемори пяната

Специалистите в космическата индустрия са разработили полиуретан-силиконова пластмаса за производството на седалки, които намаляват натоварването върху тялото на астронавта по време на кацане. Този материал равномерно разпределя теглото и налягането, лесно абсорбира шока и възстановява първоначалната си форма дори след компресия няколко пъти. Днес се използва главно за производството на матраци.

Акумулаторни електроинструменти

Представете си следната ситуация: кацате на Луната, за да вземете проби от почвата, но към какво да свържете апарата? Ще ви трябва много дълъг кабел. Така били създадени акумулиращи батерии,  позволяващи на инструмента да работи възможно най-дълго при едно зареждане на батерията. Работници от цял свят и до днес са благодарни на космическата индустрия за безжичните уреди. Между другото, по този начин се появили и преносимите прахосмукачки.

Спортни стелки

Костюмът, който участва в поредица от мисии „Аполо“, имал пружинни подметки. След завършването на полетите до Луната през 1972 г., програмата Аполо бе закрита и технологията преминала в производството на обувки за бягане. Стелките абсорбират енергията на стъпалата, за да дадат на атлета допълнителен тласък от земята.

Тефлон

Тефлонът е открит още през 1938 г., но едва започвайки да го използват като топлоизолация на космически кораби, хората разбрали колко полезен може да бъде този материал в ежедневието – например, заради своите незалепващи свойства той е чудесен за производството на тигани. Едно от основните предимства на тефлона е ниският коефициент на триене, което го направи един от основните компоненти на лагери, уплътнения, изолация на електрически вериги на космически кораби и дори изкуствени фуги. Тъканите с тефлоново покритие се използват широко за покриване на нефтопроводи и покриви на стадиони.

Цифров сензор за изображения

Всеки път, когато правите снимки или видеоклипове на смартфон, използвате CMOS сензори. Тази технология е създадена, за да се намали размера на камерите за междупланетни полети на безпилотни летателни апарати. Тези сензори също направиха възможно намаляването на различни оптични медицински устройства.

Антизаледяващи системи

Дълги години инженерите се борели с проблема със заледяването на крилата и самолетните двигатели. Днес това изобретение е не само неразделна част от авиационната индустрия, но защитава и железниците.

Стъкла за очила с UV защита

Многобройни прахови частици, плаващи в космическото пространство, могат лесно да повредят скафандър, нарушавайки видимостта или още по-лошо, да пробият дупка в стъклото, причинявайки теч в скафандъра. Това обстоятелство принудило инженерите от космическата индустрия да разработят устойчиво на повреди стъкло, което сега се използва при обикновените очила. Освен това, през 80-те години учените се чудели как да предпазят очите на астронавтите от вредната ултравиолетова светлина. За тази цел очилата започнали да се монтират в скафандри, които предпазват от UV лъчи. Технологията бързо била възприета от световната модна индустрия, като заменили с нея,  пластмасовите слънчеви очила. В съвременните костюми се използват очила, които не само предпазват от слънчева светлина, но и подобряват възпроизвеждането на цветовете. Защитните стъкла днес се използват във все по-голям брой очила, ски маски, телескопи и защитни маски за заваряване.

Космически технологии в обикновения живот – част 2