Китай изстреля първата си сонда към Луната

Китай изстреля първата си лунна сонда в понеделник, което ще я направи третата нация – след САЩ и Съветския съюз – кацнала на Луната.

Сондата Chang’e-3 излетя с ракета Long March 3B в провинция Съчуан и се очаква да се приземи на лунната повърхност в средата на месеца.

Новата мисия се случва само десетилетие, след като страната изпрати своят първи астронавт в космоса. За разлика от мисиите на САЩ и Съветския съюз обаче, Chang’e-3 ще може да изследва повърхността предварително, за да определи безопасно място за кацане.

Китай изстреля първата си сонда към Луната

Експертите казват, че най-вероятното място за кацане е кратерът Sinus Iridum, наричан още Залива на дъгите. През 2010г, предишна мисия на Китай направи снимки на кратера, докато търсеше подходящи места за сондата.

При кацане, космическият кораб ще пусне Jade Rabbit (Yutu на китайски) – шестколесен лунен роувър с четири камери и два механични крака, които могат да изкопават проби от почвата. Името на робота е избрано чрез публична анкета и идва от белия заек на китайската богиня на Луната Chang’e. Бавният роувър ще обикаля лунната повърхност поне три месеца.

Китай изстреля първата си сонда към Луната

В САЩ, учените се притесняват, че китайската мисия може да възпрепятства проучването на НАСА на прашната лунна среда. Кацането на Chang’e-3 вероятно ще създаде прашен облак, който може да повлияе на резултатите от изследванията на LADEE апарата на НАСА.