Невероятни светещи организми

Десет от най-интересните създания, които сами произвеждат светлина.

Светещи гъби (Mycena lux-coeli)

1glowing

По време на дъждовния сезон в Япония започват да никнат светещи в тъмното гъби. Ирастват по паднали кестенови дървета и светят в призрачно зелено. Достигат 2 см в диаметър, но живеят само няколко дни след спирането на дъжда, понеже лесно  се обезводняват.

Хавайска късоопашата сепия (Euprymna scolopes)

2glowing

В мрачните дълбини на океана някои животни сами си създават светлина. Така е при хавайската сепия, която е в симбиоза със светещата бактерия Vibrio fischeri. Сепията приютява колонии на бактерията в специални светещи органи и може да контролира яркостта и посоката на светлината. Тези органи не само произвеждат светлина, но и я откриват. Светещите органи са като втори чифт очи.

Медуза аларма (Atolla wyvillei)

3glowing

Някои животни използват светлината си за да „викат” за помощ. Когато животното е в лапите на хищник, единствената му надежда за спасение е да привлече вниманието на нещо по-голямо и опасно, което може да победи врага му.

Фенерена гъба (Omphalotus olearius)

4glowing

Всички живи същества изхвърлят ненужните за тях вещества. Тази гъба го прави през ламелите си и сред изхвърлените вещества са и специални светещи ензими, които се откриват и при светулките. Фенерената гъба е жълто-оранжева и може да бъде сбъркана с гъбата пачи крак.

Светещ сапровит (Panellus stipticus)

5glowing

Panellus stipticus е широко разпространен сапрофит (гъба, хранеща се с мъртви органични вещества), но се среща най-често в Северна Америка. Доста е издръжлива и макар и изсъхнала може да се съживи след дъжд. Говори се, че тази малка гъба се използва за кръвосъсирване.

Ctenophore Bathocyroë

6glowing

Вероятно за лунната повърхност знаем повече, отколкото за океана. Всеки ден се откриват нови видове. Този малък приятел се намира на средна дълбочина във всички морета и достига до 5 см височина.

Dinoflagellates

7glowing

Това са голяма група едноклетъчни организми – най-често морски планктон, но се срещат и в сладководни басейни. Понякога са толкова много, че водата се оцветява в червено – феномен, познат още като червен прилив.

Кристална медуза (Aequorea Victoria)

8glowing

Това са светещи хидрозоани (вид медузи, познат още като хидромедуза), които могат да се открият по западното крайбрежие на Северна Америка. Може да не сте чували за нея, но кристалната медуза е може би най-ценният светещ морски организъм. Калциевият фотопротеин и зеленият флуоресцентен протеин са открити и клонирани за първи път в това създание.

Светещ червей (Lampyris noctiluca)

9glowing

Светещият червей от Европа е вид светулка, но е по-скоро бръмбар, както показва твърдата черупка, която покрива крилете му, когато не ги използва. Женските обикновено са два пъти по-големи от мъжките (до 25мм дължина) и нямат крила, но затова пък светят.

Светулка (Photinus pyralis)

10glowing

Светулките светят за да привличат половинките си. За това спомагат специализирани клетки в коремчето им, които произвеждат светлина.

Предишна статия