Учени лекуват тасманийските дяволи от рак, опитвайки се да спасят вида от изчезване

Опитите да бъдат обърнати клетките на лицевия тумор на тасманийския дявол (DFTD) срещу болестта дават окуражаващи резултати и надежда за работеща ваксина. Това не само може да спаси своенравното двуутробно от изчезване, но и да доведе до откриването на нови начини за лечение на рака при хората.

Заразният рак е рядкост и DFTD притежава много белези, каквито учените не са виждали преди. Дори да не беше убил около 80% от популацията на този хищник, DTFD щеше да е обект на изучаване заради откритията, които може да предложи за рака като цяло.

За жалост обаче учените се състезават с времето да спасят тасманийския дявол и не разполагат с много субекти, върху които да експериментират. Споделяйки за работата им върху тренирането на имунната система на животното да атакува туморите, д-р Цезар Товар и колегите му от Тасманийския университет посочват, че разполагат с девет дявола, четири от които се използват като контроли, докато някои от другите са доста възрастни. По тази причина резултатите им не могат да бъдат заключителни.

Въпреки това Товар е постигнал нещо значимо. Предишните опити за борба с DFTD са използвали убити ракови клетки. Макар те да дават имунен отговор, Товар разкрива, че някои от дяволите, ваксинирани по този начин, все пак са се заразили с болестта. Туморните клетки намират начин да се „крият“ от имунната система и ограничават ефективността на опитите да бъдат таргетирани.

Успехът на Товар идва след модифициране на раковите клетки, като учените са включили определени гени, които правят клетките видими за имунната система и са ги инжектирали в заразени дяволи. Тогава защитната система на животното може не само да напада модифицираните клетки, но също и тумори, които са останали незабелязани преди.

Тумори с размерите на топки за голф са изчезнали само за три месеца. „Това е повратен момент за нас, защото за първи път можем да кажем, че имунотерапията е накарала туморите да се свият. Нашите изследвания показват, че разработването на ваксина е напълно постижимо. Фокусираме усилията си върху развиване на стратегии за подобряване на ефекта от имунизацията върху дяволите.“

Но не е ясно колко близо е екипът до целта. Няколко от лекуваните по този начин дяволи са умрели след няколко месеца. Поне в някои от случаите, смъртта може да бъде отдадена на възрастта на животните, а не на тумор, но все още е нужна още работа, преди да се стигне до успешна ваксина.