Учени планират да върнат към живот отдавна изчезналия вълнeст мамут

Генетикът професор Джордж Чърч и екипът му от Харвард работят през последните 2 години като целта им е да вдъхнат живот на изчезналия вълнeст мамут, пресъздавайки неговия генетичен код.

Те използват ДНК от мамути, които са били запазени в Арктика, за да търсят гените, които различават мамутите от слоновете. Чрез съединяването на гените на мамута в генома на слона, екипът вярва, че може да създаде хибриден вълнест мамут, който по всички характеристики ще отговаря на изчезналия вид.

Изображение на вълнест мамут

Лабораторните изследвания показват, че клетките функционират нормално, а учените стават все по-амбициозни в плановете си да създадат както мъжки, така и женски вид, способен да се размножава. Това разбира се, не е никак лесно начинание и от стартирането на проекта през 2015 година, учените са направили около 45 поправки на опитите си.

Професор Джордж Чърч, който оглавява екипа, споделя: „Работим върху оценяването на въздействието на тези поправки и в общи линии се опитваме да създадем ембриогенеза в лабораторни условия. Списъкът на тези поправки засяга главно нещата, които допринасят за успеха на слоновете да оцелеят, когато се намират в по-студени места. Вече знаем за характеристики като подкожни мазнини, косми и кръв, но има и такива, за които трябва да работим още. Засега се опитваме да създадем хибриден мамут, който повече ще изглежда като слон, но ще има някои от особеностите на мамута. Надяваме се това да се случи през следващите няколко години“.

Вълнестият мамут обитава Европа, Азия, Африка и Северна Америка по време на последната ледникова епоха и изчезва преди около 4500 години, вероятно заради изменението на климата, а по-късно и заради хората, които ловували вида. Най-близкият жив роднина на мамута е азиатският, а не африканският слон.

Азиатски слон

Новото създаване на мамути се превърна в реалистична възможност поради революционните техники за промяна на гените, които позволяват изключително точния подбор и вмъкване на ДНК проби, замразени в продължение на хилядолетия в сибирските ледове. Професор Чърч помага в развиването на най-широко употребяваната техника, позната като „CRISPR/Cas9”, която буквално трансформира генното инженерство от първата си демонстрация през 2012 година.

Тази иновативна технология може да се използва както за вдъхване на нов живот на някои от изчезналите видове, така и за размножаването на други, които са пред изчезване. Един от експертите, занимаващи се с технологията „CRISPR/Cas9”, д-р Едзе Уестра споделя, че планът на учените от Харвард е огромна възможност за човечеството. Други учени обаче са на мнение, че е по-добре да използваме тази развита технология за спасяването на изчезващи животни, които все още са живи, вместо да се опитваме да връщаме към живота отдавна изчезнали видове.

Професор Чърч от своя страна заявява, че проектът има две основни цели – осигуряване на алтернативно бъдеще за застрашения азиатски слон, както и подпомагане на борбата с глобалното затопляне. Вълнестият мамут може да помогне, предотвратявайки освобождаването на огромни количества парникови газове в атмосферата.

Освен всичко друго, учените от Харвард твърдят, че подмладяването ще се превърне в реалност в рамките на 10 години в резултат на новите развития в генното инженерство.