10 прости въпроса, на които все още не знаем отговорите

Постоянно намираме отговори на много сложни и трудни за обяснение въпроси. Има обаче привидно простички неща, които все още никой не може да обясни.

Как действа турбуленцията?

Проблемът при турбуленцията е, че когато тя трябва да бъде изучавана на практика – като по време на полет – обикновено в същото време се случват химични реакции в самолетните двигатели, което в комбинация с високото атмосферно налягане и екстремните условия правят трудно за учените да открият точните условия, при които се получава.

Ричард Файнман, един от най-бележитите американски физици на миналия век и най-великият ум след Айнщайн, нарича турбуленцията „най-важният неразрешен проблем на класическата физика“.

Защо котките мъркат?

Смята се, че го правят като свиват и отварят ларинкса, но тази теория все още не е доказана. Учените обаче са открили, че честотата на котешкото мъркане попада в границите, които стимулират ускореното регенериране на костите, така че може би е просто суперсила, за която не сме знаели, че съществува в животинското царство.

Това може би обяснява и защо го смятаме за положителен звук, тъй като честотата е благоприятна не само за котката – прави и нас по-щастливи.

Какво причинява сънните тикове?

Със сигурност ви се е случвало както спите и изведнъж да се събудите от усещане сякаш пропадате. Според една хипотеза, човешкото тяло е развило този механизъм, когато сме спели върху клоните на дърветата или на високо, като целта му е била да предотвратява падане.

Няма обаче доказателства, които да подкрепят теорията, а хората рядко са спели по дърветата или на високи скали. Други теории предполагат, че се случва заради забавянето на телесните процеси по време на сън, но и за това няма научни доказателства.

Как работят магнитите?

Обясненията варират от „това е просто едно от онези неща“ до движения на частиците на квантово ниво, а Масачузетският технологичен институт дори разполага с цяла лаборатория, посветена единствено на магнитите.

Знаем, че се случва и имаме добра представа какво точно се случва – частиците се подравняват по начин, който насочва заряда им в една посока, но не е ясно защо по начало излъчват магнитно поле. Фактът, че и земното магнитно поле не е добре разбрано, допълнително ограничава познанията ни за магнитите.

Защо жирафите имат дълги вратове?

Според една теория, това е черта, която им помага при чифтосването – иначе казано, дългият врат им помага с мадамите. Само че няма особено доказателства в подкрепа на тази хипотеза. Дори обратното – големият, тежък врат, независимо колко готино изглежда, е сериозен недостатък в дивата природа.

Друга теория обяснява, че жирафите е трябвало да развият дълги вратове, заради дългите си крака, но отново няма доказателства за това.

Как птиците мигрират?

Имайте предвид това: кукувиците мигрират и снасят яйцата си в чужди гнезда, след което отлитат да си вършат работата. Когато малките пораснат, те откриват земите на роднините си без никаква помощ. Учените смятат, че се ориентират по звездите и земното магнитно поле, но компасът все пак може само да ти окаже посоката – не може да ти даде точни координати за определено място, за което никога не си чувал.

Какво предизвиква гравитацията?

Едно от много интересни неща при гравитацията е, че тя е най-слабата от четирите фундаментални сили, но като се огледаме, съвсем не ни се струва така. Гравитацията поддържа галактиките, но въпреки това е 10 на степен 40 по-слаба от електромагнитната сила. Фактът, че е толкова слаба, прави още по-трудно изучаването й в лаборатория.

Как съхраняваме и извличаме спомени?

Това, което знаем със сигурност е, че има нещо общо с невроните и връзките между тях. Когато видим нещо, което извика спомен в съзнанието ни, много части на мозъка си взаимодействат едновременно, за да си спомним. Отвъд това, всичко е една голяма мистерия.

Защо жените навлизат в менопауза?

Едно обяснение е особено популярно. Според него, след даден момент, жените трябва да прекарват повече време в грижи за внуците, вместо за децата си, но ползите от това са много по-малки от ползите да родиш собствени деца. Освен това не е нещо, което се среща често в животинското царство.

Освен хората, само два вида китове спират напълно да се размножават след определена възраст и след това продължават да живеят още дълги години. Други животни, които изпитват спад на сексуалните способности, често умират много скоро след това.

Какво са сънищата?

Някои смятат, че сънищата са прояви на неща, за които не искаме да мислим през деня, като сексуални фантазии, макар много днешни учени да не са съгласни с това. Съгласни са обаче, че сънищата вероятно са символика на нещо дълбоко в психиката ни, но никой не може да каже какво точно. Води се спор по въпроса дали изобщо имат някакво предназначение и изглежда не се очертава скоро да разгадаем тази загадка.