Модерни технологии, които променят живота ни II част

В първата част на статията ви разказахме за 3D печатът, създаването на изкуствен живот и интелигентни градове. Нашия разказ за модерните технологии продължава с невронните мрежи, разгадаване на ДНК, слушалки преводачи.

Битката невронни мрежи

Изкуственият интелект може да поеме не високо технологични, но трудоемки, рутинни задачи, като обработка на много снимки, както и за определяне на коя е изобразен човек и на коя жираф. Обаче способността за точно разграничаване и идентифициране на конкретен обект сред масива от информация е това, което различава невронните мрежи с тесен профил от истинския изкуствен интелект.

До този момент напредъкът в тази област беше ограничен от способността на невронната мрежа да разграничи условно лице от жираф, както и с пълна липса на креативност. За невронните мрежи беше невъзможна задачата, да създаде образ на човек – дори и след като проучат множеството данни за това, как изглежда човекът. Невронната мрежа, опитваща се самостоятелно да създаде изображение на човек, му добавяла излишна вежда или ръка.

Новият метод, описан за пръв път от Ян Гудфелоу през 2014 г., дава решение на този проблем, като направил симбиоза между две конкуриращи се невронни мрежи – едната от които действа като генератор на идеи, а другият – дискриминатор. Това разделение на труда между тях осигурява качествен контрол над въображението на „генератора“, който постепенно се учи от грешките си, приема коментари от дискриминатора и в крайна сметка започва да създава образи, които са неразличими от реални обекти, макар да са напълно измислени.

Напредъкът в тази технология означава, че скоро компютрите ще могат да създават образи, които дори човек не може да разграничи от реалните. Изследователи от Nvidia тренирали невронни мрежи със снимки на знаменитост, от които да създадат реалистични изображения на хора, които не съществуват. Много специалисти вярват, че способността на невронните мрежи да разграничават правилно обектите, показва нарастващата им способност да разбират истинския свят около тях и увеличаващата им се независимост от човешките инструкции.

Слушалки преводачи

Технологията, тясно свързана с невронни мрежи, позволи да се реализира старата фантазия на автори на научна фантастика, за създаване на устройство, което прави възможно разбирането на чужда реч.

Вече има в продажба слушалки, които в реално време, превеждат речта на събеседника от чужд език. Това е първото, повече или по-малко работещо изобретение, което отваря възможността за директно преодоляване на езиковата бариера за хората по целия свят. С постепенното усъвършенстване на технологията е лесно да си представим бъдеще, в което такива слушалки ще станат достъпни за масовия потребител и вече няма да трябва хората да учат чужди езици. Технологията значително ще улесни проблемите, които възникват в домашните и бизнес условия, между хората от различни страни.

Разгадаване на ДНК

Технологията, която прогнозира риска от рак или вероятността за пристрастяване към цигарите, коефициента на интелигентност или наличието музикален талант, стана възможна благодарение на обработката на огромен масив данни  за ДНК на милиони хора. След изследване и идентифициране на модели в поведението на някои видове гени, учените могат да създадат високо прецизни „паспорти“ за риска от някои заболявания, както и такива с доброкачествени характеристики.

Това може да помогне на изследователите в областта на медицината и фармацевтичните продукти, като значително се намалят разходите, фалшивите тревоги и ненужни изследвания на пациенти, чиито гени сега могат да бъдат тествани. Учените, провеждащи клинични опити да намерят лек за болестта на Алцхаймер, ще могат по-точно да избират контролни групи пациенти – като по този начин ще повишат ефективността на изследванията.

Фактът, че технологията за разчитане на ДНК може да предскаже не само болест, но и някаква особеност, поставя етични въпроси. Как родителите и учителите ще използват информация за предразположението на дете към определен предмет? Ще може ли човек да отглежда дете, знаейки със сигурност, че ще има рак и ще иска ли да знае, каква е вероятността той да развие болестта на Алцхаймер? Паспортите на рисковете и характеристиките могат също да повдигнат въпроса за дискриминация на работното място или при кандидатстване за работа. Не е изгодно за работодателя да инвестира в квалификация на персонал, с висок риск от сърдечно-съдови заболявания – затова с разпространението на тази технология трябва да се мисли за неприкосновеността на личните данни.